Čínské šachy
Generál / velitel
将
jiàng (tian)
帅
shuài (švei)
Pohyb a útok o jedno políčko vertikálně nebo horizontálně. Nemůže opustit palác.
Na obrázku vidíte, kde v paláci generál a rádce začínají.
řeka,
palác,
1 pěšec, 2 kanón, 3 vůz, 4 kůň, 5 slon, 6 rádce, 7 generál
Dva generálové se nemohou na sebe koukat v jednom sloupečku přes šachovnici – musí mezi nimi být figurka. Pokud k tomu dojde, vítězí hráč na tahu.
Rádce / strážce
士
shì (š)
仕
shì
Pohyb a útok o jedno políčko diagonálně a nemůže opustit palác.
Slon / ministr
象
xiàng (sian)
相
xiàng
Pohyb přesně o dvě políčka diagonálně a nemůžou přeskakovat figurky. Slon nemůže překročit řeku – obranná jednotka. Začíná stojící vedle rádce.
Kůň
马
mă
马
mă
Kůň se pohybuje o jedno políčko vertikálně nebo horizontálně a poté jedno políčko diagonálně. Na začátku kůň stojí vedle slona ve stejné řadě.
Na obrázku vidíte, že červený kůň může vzít černého, ale černý kůň nemůže vzít červeného, protože mu v cestě překáží figurka.
Vůz
车
jū (č)
车
jū
Vůz se pohybuje vertikálně nebo horizontálně na jakoukoliv vzdálenost. Nemůže přeskakovat figurky. Začíná stojící u koně ve stejné řadě.
Kanón
炮
pào (phao)
炮
pào
Kanón se pohybuje jako vůz, horizontálně a vertikálně, a nemůže přeskočit figurku, pokud neutočí. Vzdálenost útoku je neomezená, ale musí při tom přeskočit jakoukoliv jednu jinou figurku (pomocný bod při míření). Kanón začíná stojící o dvě políčka dál před koněm.
Na obrázku vidíte, jak kanón střílí přes pomocnou figurku na volitelnou vzdálenost.
Pěšec
卒
zú (dzu)
兵
bīng (pin)
Pohyb a útok o jedno políčko směrem dopředu před řekou a za řekou můžou ještě po jednom políčku do stran. Nediagonálně a nemůžou se vracet. Pět pěšců začíná stojících v druhé řadě za řekou ob políčko mezi sebou.
A na závěr jeden šachmat. Za předpokladu, že kanón je v bezpečí, kůň už není třeba.